Meet the Jaguars: Violeta Álvarez
With nearly
two and a half years on the Marketing & Communications team, Violeta has
played a key role in building and strengthening the visual identity of John F.
Kennedy School, The American School of Querétaro. Her experience and passion
for design have helped reinforce the school's institutional image and project
it on a global scale.
Before
joining JFK, Violeta coordinated the Design and Institutional Image department
at the School of Engineering at the Universidad Autónoma de Querétaro.
Additionally, she has been a professor in the Industrial Design program at the
same university for over 13 years, allowing her to combine her love for
teaching with her current role as a design specialist.
For
Violeta, being part of the communications team at JFK represents an opportunity
to develop strategic projects that strengthen the sense of belonging within the
community. As the person responsible for overseeing the school's visual
identity, her mission is to ensure consistency and alignment in every piece of
communication, from publications and campaigns to signage across the campus.
One of the
biggest challenges in her role is finding the balance between positive brand
engagement and adherence to its guidelines. “When an identity transcends and
creates a sense of belonging, it’s natural for people to want to use and adapt
it. The challenge is to encourage that connection while maintaining proper
usage,” she explains.
Violeta
especially enjoys projects that involve direct collaboration with students,
teachers, and the community, as they allow her to see how ideas come to life
and make a real impact. Two of her most significant projects include the
illustrated book “JJ Goes to School”, which combines photography and
illustration, and the institutional merchandise that directors take to
international recruitment fairs, an initiative that enhances JFK’s global
presence.
From her
perspective, design and visual communication act as a bridge between the
community’s needs and the school’s identity. Her work influences how the JFK community
perceives the institution by translating diversity, excellence, and cultural
richness into a visual language that is accessible to all.
When
looking for inspiration, Violeta doesn’t have to go far—she finds it in the
students and in the beauty of the campus. “Walking through the hallways and
classrooms feels like visiting a living museum,” she shares. For her, the most
valuable part of her job is being part of a vibrant, multicultural community
that makes JFK a truly unique environment.
Being part of
this school has been an experience filled with learning, challenges, and
inspiration for Violeta. Her contribution goes beyond design; she is a key
player in shaping an identity that transcends and leaves a lasting impact on
everyone who is part of JFK.
-------------------------------------------------------------------------
Con casi dos años y medio en el equipo de Marketing &
Communications, Violeta ha jugado un papel clave en la construcción y
consolidación de la identidad visual del John F. Kennedy School, The American
School of Querétaro. Su experiencia y pasión por el diseño han contribuido a
fortalecer la imagen institucional y a proyectarla a nivel global.
Antes de unirse a JFK, Violeta coordinó el área de Diseño e
Imagen Institucional en la Facultad de Ingeniería de la Universidad Autónoma de
Querétaro. Además, ha sido profesora en la carrera de Diseño Industrial de la
misma universidad durante más de 13 años, lo que le ha permitido combinar su
amor por la enseñanza con su rol actual como especialista en diseño.
Para Violeta, formar parte del equipo de comunicación en JFK
representa la oportunidad de desarrollar proyectos estratégicos que fortalecen
el sentido de pertenencia dentro de la comunidad. Como responsable de la
supervisión de la imagen institucional, su misión es garantizar la coherencia y
alineación de la identidad visual en cada pieza de comunicación, desde
publicaciones y campañas hasta señalización dentro del campus.
Uno de los mayores retos en su labor es encontrar el
equilibrio entre la apropiación positiva de la marca y el respeto por sus
lineamientos. “Cuando la identidad trasciende y genera sentido de pertenencia,
es natural que las personas quieran usarla y adaptarla. El desafío es fomentar
esa identificación sin perder de vista su correcto uso”, explica.
Violeta disfruta especialmente los proyectos que implican colaboración
directa con alumnos, maestros y la comunidad, ya que le permiten ver cómo las
ideas cobran vida y generan un impacto real. Dos de sus proyectos más
significativos han sido el cuento ilustrado “JJ Goes to School”, que combina
fotografía e ilustración, y la mercancía institucional que los directores
llevan a ferias de reclutamiento internacionales, una iniciativa que refuerza
la presencia global de JFK.
Desde su perspectiva, el diseño y la comunicación visual son
un puente entre las necesidades de la comunidad y la identidad de la escuela.
Su trabajo influye en la percepción que la comunidad tiene del JFK al traducir
la diversidad, excelencia y riqueza cultural en un lenguaje visual accesible
para todos.
Cuando busca inspiración, Violeta no tiene que ir muy lejos:
la encuentra en los alumnos y en la belleza del campus. “Recorrer los pasillos
y los salones es como visitar un museo vivo”, comparte. Para ella, lo más
valioso de su trabajo es ser parte de una comunidad vibrante y multicultural
que hace de JFK un entorno único.
Ser parte de esta escuela ha sido para Violeta una
experiencia llena de aprendizaje, retos e inspiración. Su contribución va más
allá del diseño; es una pieza clave en la construcción de una identidad que
trasciende y deja huella en todos los que forman parte del JFK.
Comments
Post a Comment