Meet the Jaguars: Violeta Álvarez

 

With nearly two and a half years on the Marketing & Communications team, Violeta has played a key role in building and strengthening the visual identity of John F. Kennedy School, The American School of Querétaro. Her experience and passion for design have helped reinforce the school's institutional image and project it on a global scale.

Before joining JFK, Violeta coordinated the Design and Institutional Image department at the School of Engineering at the Universidad Autónoma de Querétaro. Additionally, she has been a professor in the Industrial Design program at the same university for over 13 years, allowing her to combine her love for teaching with her current role as a design specialist.

For Violeta, being part of the communications team at JFK represents an opportunity to develop strategic projects that strengthen the sense of belonging within the community. As the person responsible for overseeing the school's visual identity, her mission is to ensure consistency and alignment in every piece of communication, from publications and campaigns to signage across the campus.

One of the biggest challenges in her role is finding the balance between positive brand engagement and adherence to its guidelines. “When an identity transcends and creates a sense of belonging, it’s natural for people to want to use and adapt it. The challenge is to encourage that connection while maintaining proper usage,” she explains.

Violeta especially enjoys projects that involve direct collaboration with students, teachers, and the community, as they allow her to see how ideas come to life and make a real impact. Two of her most significant projects include the illustrated book “JJ Goes to School”, which combines photography and illustration, and the institutional merchandise that directors take to international recruitment fairs, an initiative that enhances JFK’s global presence.

From her perspective, design and visual communication act as a bridge between the community’s needs and the school’s identity. Her work influences how the JFK community perceives the institution by translating diversity, excellence, and cultural richness into a visual language that is accessible to all.

When looking for inspiration, Violeta doesn’t have to go far—she finds it in the students and in the beauty of the campus. “Walking through the hallways and classrooms feels like visiting a living museum,” she shares. For her, the most valuable part of her job is being part of a vibrant, multicultural community that makes JFK a truly unique environment.

Being part of this school has been an experience filled with learning, challenges, and inspiration for Violeta. Her contribution goes beyond design; she is a key player in shaping an identity that transcends and leaves a lasting impact on everyone who is part of JFK.

-------------------------------------------------------------------------

Con casi dos años y medio en el equipo de Marketing & Communications, Violeta ha jugado un papel clave en la construcción y consolidación de la identidad visual del John F. Kennedy School, The American School of Querétaro. Su experiencia y pasión por el diseño han contribuido a fortalecer la imagen institucional y a proyectarla a nivel global.

Antes de unirse a JFK, Violeta coordinó el área de Diseño e Imagen Institucional en la Facultad de Ingeniería de la Universidad Autónoma de Querétaro. Además, ha sido profesora en la carrera de Diseño Industrial de la misma universidad durante más de 13 años, lo que le ha permitido combinar su amor por la enseñanza con su rol actual como especialista en diseño.

Para Violeta, formar parte del equipo de comunicación en JFK representa la oportunidad de desarrollar proyectos estratégicos que fortalecen el sentido de pertenencia dentro de la comunidad. Como responsable de la supervisión de la imagen institucional, su misión es garantizar la coherencia y alineación de la identidad visual en cada pieza de comunicación, desde publicaciones y campañas hasta señalización dentro del campus.

Uno de los mayores retos en su labor es encontrar el equilibrio entre la apropiación positiva de la marca y el respeto por sus lineamientos. “Cuando la identidad trasciende y genera sentido de pertenencia, es natural que las personas quieran usarla y adaptarla. El desafío es fomentar esa identificación sin perder de vista su correcto uso”, explica.

Violeta disfruta especialmente los proyectos que implican colaboración directa con alumnos, maestros y la comunidad, ya que le permiten ver cómo las ideas cobran vida y generan un impacto real. Dos de sus proyectos más significativos han sido el cuento ilustrado “JJ Goes to School”, que combina fotografía e ilustración, y la mercancía institucional que los directores llevan a ferias de reclutamiento internacionales, una iniciativa que refuerza la presencia global de JFK.

Desde su perspectiva, el diseño y la comunicación visual son un puente entre las necesidades de la comunidad y la identidad de la escuela. Su trabajo influye en la percepción que la comunidad tiene del JFK al traducir la diversidad, excelencia y riqueza cultural en un lenguaje visual accesible para todos.

Cuando busca inspiración, Violeta no tiene que ir muy lejos: la encuentra en los alumnos y en la belleza del campus. “Recorrer los pasillos y los salones es como visitar un museo vivo”, comparte. Para ella, lo más valioso de su trabajo es ser parte de una comunidad vibrante y multicultural que hace de JFK un entorno único.

Ser parte de esta escuela ha sido para Violeta una experiencia llena de aprendizaje, retos e inspiración. Su contribución va más allá del diseño; es una pieza clave en la construcción de una identidad que trasciende y deja huella en todos los que forman parte del JFK.



Comments

Popular posts from this blog

ASOMEX Soccer Results

We Celebrated our Jaguar Day with Great Joy! / ¡Celebramos el Jaguar Day con gran alegría!

MS Student Day Dance